سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 379292
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد

حوزه/استاد رشاد با بیان اینکه غیبت کننده از مملکت الله اخراج و تبعه مملکت شیطان می شود، تصریح کرد: کسی که به ولایت شیطان وارد شود، همه کارهای او شیطانی می شود، در نتیجه اگر عمل صالحی هم انجام دهد، شیطانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به اثرِ شیوع غیبت در جامعه، اظهار داشت: گویی سنت پروردگار و قاعده و قانون الهی این است که اگر کسی بدی کند، دیگری هم نسبت به او بدی خواهد کرد. این قاعده در خصوص غیبت هم مطرح شده است. در روایتی از امام صادق(سلام الله علیه) نقل شده است که حضرت فرمودند «لا تَغتب فتُغتب». غیبت دیگری را نکن تا مبادا او هم غیبت تو را بکند!

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: یک معنای روایت این است که اگر غیبت کسی را بکنی، بدان که این رذیلت شیوع می یابد و رسم می شود و نهایتا نوبت به خود غیبت کننده هم می رسد و همین طور آرام آرام سنت می شود و قبح غیبت از بین می رود. لذا معنایی که از این روایت برداشت می شود تحلیل اجتماعی آثار غیبت است که اگر غیبت کنیم باعث نشر این رذیلت می شویم.

*اسرار دیگران را افشا نکنید

وی با بیان اینکه غیبت کننده از عواقب آن در امان نخواهد بود، عنوان داشت: امام صادق(علیه السلام) در روایتی آثار شوم غیبت را این طور بیان می کنند «برای دیگری دام نگستر و حفره نکن که خودت درونش خواهی افتاد». یعنی همان طور که عمل می کنی با تو عمل می شود و این سنت الهی است. خداوند همه عذاب ها و عقاب ها را به آخرت موکول نمی کند. بلکه برخی در همین دنیا گریبان گیر انسان می شود که یکی از آنها بازخورد متقابل افشای سرّ دیگران است. این هم نوعی عذاب است که خداوند در سنن خود تعبیه کرده است.

*اثر وضعی غیبت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر به مظلومی بد کردی در حالی که صدای او به جایی نمی رسد که از خود دفاع کند، یا شرایطش مجال دفاع از حقش را نمی دهد و یا اصلا مطلع نیست که به او تهمت زده اهانت کرده ای، خیال نکنی کار تمام است و موکول به قیامت می شود؟ اشتباه است، چرا که خداوند در همین دنیا هم عقاب می کند. پس یکی از آثار و عواقب منفی رذیلت غیبت این است که به خود انسان برمی گردد و دارای بازتاب و پژواک است.

استاد رشاد با بیان اینکه غیبت کننده از مملکت الله اخراج و تبعه مملکت شیطان می شود، بیان داشت: کسی که به ولایت شیطان وارد شد، تابع قوانین شیطان است و همه کارهای او شیطانی می شود. در نتیجه اگر عمل صالحی هم انجام دهد، شیطانی است. نماز شب می خواند، ولی شیطانی است و مواخذه می شود. چون وقتی سحر برمی خیزد، نوافلش را با صدای بلند می خواند تا همسایه بشنود. فلذا چون تابع ولایت شیطان می باشد، نماز شبش هم ریایی و شیطانی است.

*ویژگی شیعه واقعی

وی با تاکید بر بررسی معیارهای یک شیعه واقعی از نگاه ائمه(ع)، خطاب به طلاب، گفت: می خواهید بفهمید چه کسی شیعه است؟ ابتدا باید بفهمید «سلمان منا اهل البیت» یعنی چه؟ آیا تا به حال فکر کرده ایم که خودمان چه حال و روزی داریم؟. امام کاظم(ع) در حدیثی می فرمایند «هر آن کسی که هر روز محاسبه نداشته باشد؛ یعنی هر روز ننشیند حساب و کتاب کند که من امروز چه بلایی سر خودم آوردم، از ما نیست».

*طلاب شأن سربازی امام زمان(عج) را حفظ کنند

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با تاکید بر مراقبت طلاب بر اعمال و رفتارشان در انظار عمومی، خاطرنشان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم و بدانیم و یا ندانیم، دیگران ما را سرباز امام زمان(عج) می خوانند. مردم ما را این گونه می خواهند و می شناسند. برای همین است که نقاط ضعف ما را تحمل نمی کنند. توقع ندارند که ما بد باشیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان افزود: البته نباید مردم به اشتباه ما را معصوم تلقی کنند. مردم باید توقع عدالت از ما داشته باشند نه عصمت و اگر عادل نباشیم حق دارند به ما اعتراض کنند.  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha